2-TARİH VE TARİHİ
YERLER
YAKAKAYA KÖYÜNÜN TARİHİNİN KIZILCAHAMAM VE ANKARA İLE İLİŞKİLİ OLARAK İNCELEMEK GEREKMEKTEDİR. YAPILAN İNCELEMEDE BÖLGEDE MİLATTAN ÖNCE II YILINDA HİTİTLERİN YAŞADIĞI MÜTAKİBEN M.Ö. IX. YY.’DA FRİGLER, URARTU’LULAR VE KİMMER GÖÇEBELERİNİN GELEREK YAŞADIĞI TAHMİN EDİLMEKTEDİR.
MÜTAKİP YILLARDA LİDYA’LILAR,
PERS’LER BÖLGEYA HÂKİM OLMUŞLARDIR. PERS HÂKİMİYETİ BÜYÜK İSKENDERİN ANADOLUYA
GELİŞİ İLE SON BULMUŞ SONRA, GALATLAR BÖLGEYE HÂKİM OLMUŞTUR.
M.Ö. 25 YILINDA ANKARA VE BÖLGEMİZ
ROMA İMPARATORLUĞUNUN KONTROLÜNE GİREREK EYALET OLMUŞTUR.
M.S. 391 YILINDA HUNLARIN BİR KOLU
BÖLGEMİZE KADAR GELMİŞTİR.
ARAPLAR İSTANBUL’U ALMAK İÇİN 654
YILINDA BÖLGEYİ İŞGAL ETMİŞ FAKAT BİZANSLAR TEKRAR BÖLGEYİ GERİ ALMIŞTIR. SELÇUKLU
SULTANI ALPARSLANIN 1071 MALAZGİRT ZAFERİNDEN SONRA BİZANS İMPARATORLUĞU
BÖLGEYİ TERK ETMİŞ VE 1073 TARİHİNDE BÖLGEMİZE TÜRK BOYLARI GELEREK YERLEŞMEYE
BAŞLAMIŞTIR.
ANKARA VE KÖYÜMÜZ BÖLGESİNE
TÜRKLERİN YERLEŞMESİ İSLAMİYETİN BAŞLAMASI OSMANLI DÖNEMİNE KADAR
TAMAMLANMIŞTIR.
XIV.
YY. BAŞLARI İTİBARI İLE OĞUZ BOYLARINDAN 300 BİN TÜRKMENİN ÇADIRLI OLARAK
ANKARA VE BÖLGEMİZE YERLEŞTİĞİ VE MÜTEAKŞİBEN ÇADIRLI YAŞAMDAN YERLEŞİK DÜZENE
GEÇTİKLERİ DEĞERLENDİRİLMEKTEDİR.
NETİCE
OLARAK; YAKAKAYALILARIN OĞUZ BOYLARINDAN GELEN TÜRKMENLERİN BİR KISMININ
BÖLGEYE YERLEŞİMİYLE OLUŞTUĞU DEĞERLENDİRİLMEKTEDİR.
KÖYÜMÜZÜN
İSMİNİ YAMAÇ ANLAMINA GELEN YAKA İLE KAYALIK BÖLGEDE OLUŞMASI NEDENİYLE ‘ YAKAKAYA’ OLARAK ADLANDIRILDIĞI TAHMİN EDİLMEKTEDİR.
KÖYÜMÜZ
DE 1950 TARİHİNDE YANGIN MEYDANA GELMİŞ VE KÖYÜN BÜYÜK BİR BÖLÜMÜ YANMIŞTIR.
YANAN EVLER MÜTAKİP YILLARDA TEKRAR İNŞA EDİLMİŞTİR.
II.
DÜNYA HARBİ ESNASINDA KITLIK VE FAKİRLİK NEDENİYLE SALGIN BİR HASTALIK OLUŞMUŞ
VE KÖY BİR AY KARANTİNAYA MARUZ KALMIŞ KÖYE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR YASAKLANMIŞ BÜTÜN
BAYANLARIN SAÇLARI 0 NUMARAYLA KESİLMİŞTİR.
KÖY
YAŞAMININ GÜÇLÜĞÜ VE TARIM OLANAKLARININ AZLIĞI ULAŞIM ZORLUĞU NEDENİYLE KÖYDEN
ÖZELLİKLE ANKARA’YA BÜYÜK BİR GÖÇ OLMUŞ VE NÜFUS AZALMIŞTIR. BU DÖNEM ESNASINDA
BÖLGENİN EKONOMİK GÜCÜNÜ OLUŞTURAN BÖLGE YABANOVA PAZARI ÇELTİKÇİ NAHİYE’SİNİN
İÇİNE TAŞINMIŞTIR.
BU DURUM BÖLGENİN HAREKETLİLİĞİNİ AZALTMIŞTIR.
NÜFUSUN
AZALMASI İLE BİRLİKTE OKULA GİDECEK ÇOCUK SAYISI ÇOK DÜŞMÜŞ, BUNA PARALEL
OLARAK TAŞIMALI EĞİTİM SİSTEMİNİN OLUŞTURULMASI NEDENİYLE KÖY OKULU 1994
TARİHİNDE KAPATILMIŞTIR.
KÖY
NÜFUSUNUN AZALMASI NETİCESİNDE EVLER KULLANILMAMASI NEDENİYLE KENDİ HALLERİNE
BIRAKILMIŞ VE ÇOĞU YIKILMIŞ VEYA HARAP OLMUŞTUR.
1984
YILINDA YAPILAN İSTANBUL ANKARA OTOBANININ BÖLGEMİZDEN GEÇMESİ SONUCU OLARAK
KÖY DIŞINDA YAŞAYANLAR, KÖYE DÖNMEYE BAŞLAMIŞ, EVLER YENİDEN YAPILMIŞ VEYA
RESTORE EDİLEREK YAŞAM TEKRAR CANLANMIŞTIR.
SON DÖNEMLERDE KÖY KONAĞI YAPILMIŞ VE ESKİ
CAMİ RESTORE EDİLMİŞTİR.
KÖY
YAŞAMININ CANLILIĞI DEVAM ETMEKTEDİR.
TARİHİ ESERLER:
1-ASAR KALESİ
2-ALİCİN MANASTIRI
3-TARİHİ EVLER
4-KULLANILAN TARİHİ ARAÇ VE GEREÇLER
1-ASAR KALESİ(AĞSAR-GÂVUR
KALESİ)

HALK ARASINDA GÂVUR KALESİ OLARAK İSİMLENDİRİLİR. AYNI ZAMANDA AĞSAR OLARAKDA BİLİNİR. GÜNÜMÜZDE YÖRESEL OLARAK ASAR KELİMESİ KULLANILIR.
BU
KALENİN 100 METRE
UZAĞINDA İSE MÜSLÜMAN KALESİ DENİLEN YER VARDIR. DUVARLARIN 10 METRE YÜKSEKLİKTE VE 300 METRE UZUNLUĞUNDADIR.
DENİZDEN YÜKSEKLİĞİ 1100
METRE, VADİ TABANINDAN(ALİCİN DERESİ) 300 METRE YÜKSEKLİKTEDİR.
ÇEVREYE HAKİM OLMASI
NEDENİYLE BÖLGEYİ KONTROL VE GÜVENLİK
AMACIYLA KULLANILDIĞI DEĞERLENDİRİLMEKTEDİR.
İLK
ÇAĞLARDA YAPILDIĞI SÖYLENEBİLİR. OSMANLILAR DÖNEMİNDE İSE BİR KARAKOL(DERBENT)
OLARAK KULLANILDIĞI BİLİNMEKTEDİR.
2-ALİCİN MANASTIRI

ALİCİN DERESİ KIYISINDA 140 METRE YÜKSEKLİKTE DİK BİR YAMACIN ÜZERİNDE YERDEN 70 METRE MESAFEDE OYULMUŞ BİR TAKIM MAĞRALARDAN OLUŞMAKTADIR. BU MAĞRALARIN 19.ASRIN İKİNCİ YARISINDA YAŞADIĞI TAHMİN EDİLEN EŞKİYA CİNALİ TARAFINDAN YAPILDIĞI RİVAYET EDİLMEKTEDİR.
ALİCİN
MANASTIRININ SARP VE ULAŞILMASI GÜÇ BİR YAMAÇDA BULUNMASI GÜVENLİ BİR YAŞAMA
ALANI OLARAK KULLANILDIĞI DEĞERLENDİRİLMEKTEDİR.
3-TARİHİ
EVLER
RESTORE EDİLMİŞ EVLER
ÇEŞMELER
4-TARİHİ ESERLER
TAŞ DÜBEK
ÖKÜZ ARABASI
TEKERLEK /HAMUR TEKNESİ DÜVEN
EL DEĞİRMENİ DÜVEN
KIZAK
SALMA AMBARI
.
TOPLANAN BUĞDAY,
PİRİNÇ V.S. SAKLAMAK AMACIYLA KULLANILMAKTADIR.
YANDAKİ AMBAR HASAN ŞAFAK’ A AİT OLUP İÇİNDE 4
BÖLME BULUNMAKTADIR.90 ADET TOMRUKTAN YAPILMIŞ OLUP ÇİVİ KULLANILMADAN MONTE
EDİLMİŞTİR
HASAN ŞAFAK’A AİT RESTORE EDİLMİŞ EV VE
İÇİ
MERDİVEN GİRİŞ
YÜKLÜK YİYECEK DOLABI
OCAK VE BANYO SERGEN
YÜKLÜK SAMANLIK
YÜKLÜK VE DOLAP RAF
KÖY
ODASI
KÖYÜN SOSYAL ETKİNLİKLERİNDE EN
ÖNEMLİ YERİ TUTMAKTADIR. ODA KÖYE GELEN VE GEÇERKEN KONAKLAYAN MİSAFİRLERE
ÜCRETSİZ YATACAK YER VE YEMEK YEME İMKÂNI VERMEKTEDİR.
ALT KISMI AHIR OLUP, HAYVANLARIYLA GELEN MİSAFİRLER HAYVANLARINI
BURAYA BIRAKARAK ÜST KATTA KONAKLARDI.
KÖYLÜLER MİSAFİR GELDİĞİNDE
SIRA İLE YEMEK YAPARAK MİSAFİRLERE YEMEK VERİRLERDİ. BU İŞLEME KONAK ÇEKME
DENİRDİ. MİSAFİRLER YEMEKLERİNİ YER, ODADA BULUNAN YATAKLARI SEREREK UYURLAR VE
SABAH ERKENDEN AYRILIRLARDI.
KÖYLÜLER GÜNDÜZLERİ ODADA DİNİ
EĞİTİM ALIRLAR SOHBET EDERLER VE OYUN OYNARLARDI.
ODA GİRİŞİ ODA EL YIKAMA YERİ
ODA BALKONU ODA OCAĞI
KÖY OKULU
1939
YILINDA YAPILMIŞ OLUP, 1990 YILINDA KAPATILMIŞTIR.
KÖY KONAĞI
1996 YILINDA AKYÜZ KARDEŞLERİN VE ÖZELLİKLE
HACI SALİH SATILMIŞ AKYÜZ’ÜN
VE KÖYLÜLERİN KATKILARIYLA İNŞA EDİLMİŞTİR. SOSYAL
AMAÇLI. ÖZELLİKLE CENAZE VE HACI YEMEKLERİNDE KULLANILMAKTADIR. İÇİNDE
GASİLHANE, MUTFAK, KADIN VE ERKEKLER İÇİN AYRI AYRI YEMEK YEME YERLERİ VARDIR.
KÖY CAMİSİ

CAMİ 1998 YILINDA DIŞ CEPHESİ ASLINA UYGUN OLARAK RESTORE EDİLMİŞ, AYNI TARİHTE İÇİ ÇİNİ VE YENİ HALIYLA DÖŞENMİŞTİR. ESKİ MİNARE YIKILMIŞ VE YENİSİ BETONDAN YAPILMIŞTIR.
6-ALİCİN VADİSİ
ALİCİN
DERESİNİN BULUNDUĞU VADİ BÖLGENİN YEGÂNE AKARSUYU OLUP, ESKİDEN BOL MİKTARDA
BALIK BULUNMAKTA VE ÇELTİK TARLALARI YER ALMAKTAYDI. ÇAMLIDERE BARAJININ
YAPILMASI NETİCESİNDE SU AZALMIŞ OLUP BALIK VE ÇELTİK ÜRETİMİ DURMUŞTUR. VADİ
SOĞUK SU ÇEŞMELERİ VE ASAR, MANASTIR VE ACI KİRAZ DENEN YERİ İLE TURİSTİK
ÖZELLİKLERE SAHİPTİR.